Oplysningskampagne sætter fokus på duftstoffer og helbredsrisici
MCS får egen diagnosekode i Sundhedsvæsenets KlassifikationsSystem, SKS
Klinisk vejledning fra DSAM møder skarp kritik
Nordmændene skal oplyses om miljørelaterede sygdomme
Hvert tredje FOA-medlem har problemer med duftstoffer på arbejdspladsen
Ny dansk forskning: Brændeovnsrøg skader DNA på samme måde som dieselpartikler
Stor undersøgelse fra Danmarks Tekniske Universitet afslører bekymrende dårligt indeklima i danske boliger
Ny udmelding fra Videncentret: Duft- og kemikalieoverfølsomhed er et væsentligt klinisk problem for op mod 3,5% af befolkningen
TV2-nyhederne: Helt almindelige dufte og andre kemikalier i luften får hver fjerde dansker til at føle sig dårlig
Passiv rygning sender spædbørn på hospitalet med akut forværret astma


Information om duft- og kemikalieoverfølsomhed

Parfume er hverdagskemi, og Svanemærket er en ommer

Miljøministeren vildleder, når hun råder danskerne til at vælge Svanemærkede produkter, hvis man vil undgå allergi. Svanemærket giver i sig selv ingen garanti for, at produktet er parfume- eller duftfrit.

Kronik bragt i Fyens Stiftstidende 03.12.2013 med titlen ”Parfume er kemi”.
www.fyens.dk

Af Mette Toft

Miljøstyrelsen og miljøminister Ida Auken lancerede i efteråret 2013 oplysningskampagnen ”Hverdagskemi”, som angiveligt skulle sætte fokus på den unødvendige kemi i hverdagen. Umiddelbart et fornuftigt initiativ. Men hvordan kan det være, at kampagnen går på listepoter, når det handler om de stærkt problematiske parfumer og duftstoffer, og at ministeren råder til at vælge Svane-mærkede produkter? Ved ministeren ikke, at Svanemærket ikke er nogen garanti for, at produktet er parfumefrit? Eller mener ministeren, at duftstofferne – på huden og i luften – er uvæsentlige i et sundheds- og miljøperspektiv?

Faktum er, at parfumer og duftstoffer, hvad enten de er syntetiske eller naturlige, kan gøre os utilpasse og syge. De kan give allergi, udløse hovedpine, migræne og astmaanfald, og de kan give duft- og kemikalieoverfølsomhed, også kaldet MCS, multiple chemical sensitivity.

Man skønner, at 2-4% af befolkningen har parfumeallergi og må leve med det resten af livet. Lidelsen er dog enkel i den forstand, at man kan blive og forblive symptomfri ved at holde sig til de parfumefri produkter.

Anderledes er det med parfume- og duftudløst hovedpine, migræne og astma samt duft- og kemikalieoverfølsomhed. Her er det duftstofferne i luften – det vil sige andres brug af parfumerede produkter – der gør en syg.

En stor dansk befolkningsundersøgelse fra 2008 blandt 6000 tilfældigt udvalgte borgere i Storkøbenhavn i alderen 18-69 år viste, at mere end hver fjerde voksne dansker (27%) får symptomer såsom hovedpine, åndenød eller øjengener af duftstoffer og andre kemikalier i luften.

Undersøgelsen viste også, at 3,3 % af alle voksne danskere, svarende til mere end 100.000 mennesker, har så alvorlige symptomer på duft- og kemikalieoverfølsomhed, at det har haft sociale og/eller erhvervsmæssige konsekvenser for dem. Resultaterne af den danske undersøgelse svarer til, hvad man har fundet ved lignende befolkningsundersøgelser i Sverige, USA, Canada, Australien og Tyskland.

Duft- og kemikalieoverfølsomhed har pr. 1. juli 2012 fået egen diagnosekode i Sundhedsvæsenets KlassifikationsSystem, SKS.

Hvis man tager disse fakta alvorligt, må man konkludere, at den omsiggribende parfumering af alt og alle er en bombe under folkesundheden.

Miljøstyrelsens kampagne er derfor ’en ommer’, som det hedder på nudansk.

Det er helt utilstrækkeligt, når Miljøstyrelsen i den aktuelle ”Hverdagskemi”-kampagne kun henvender sig til de 20-25-årige, og gør det med en teenage-poppet selskabsleg: ”Hvad ville du tage med til en øde ø?”, samt disse tilsyneladende tilfældigt udvalgte fem råd:

”Fem råd: Sådan skruer du ned for kemien
1. Luft ud og fjern støv
2. Vælg miljømærkede produkter
3. Vask nyt tøj før brug
4. Undgå indånding af spray
5. Når du maler: luft ud og undgå hudkontakt”

Hvor er rådet om at vælge parfume- og duftfri produkter til rengøring, tøjvask og personlig pleje?

Den cocktail af parfumerede plejeprodukter, som de unge – og befolkningen i øvrigt – indhyller sig i på daglig basis er hverdagskemi, der vil noget! Nemlig gøre både de parfumerede selv, deres børn og deres omgivelser utilpasse og syge. Men pyt nu med det, hvis bare man husker at lufte ud, når man maler! … Duftene er, i modsætning til malingen, hver-dags-kemi og tillige helt u-nødvendige. Altså præcis det, Miljøstyrelsens kampagne angiveligt skulle handle om.


En ny oplysningskampagne, Drop duftene –
for sundhedens skyld, er nu klar til at tage
over, hvor Miljøstyrelsens kampagne
kommer til kort.


Miljøministeren vildleder, når hun i mediedækningen af kampagnen giver det råd, at man skal vælge Svanemærkede produkter. Svanemærket er et nordisk miljømærke. Det er ikke et allergi- eller sundhedsmærke. Svanemærket giver i sig selv ingen garanti for, at produktet er parfume- eller duftfrit. For dit helbreds og din sundheds skyld er det derfor ikke godt nok at vælge Svanemærkede produkter.

Og en vigtig pointe her er, at det heller ikke er godt nok at vælge Svanemærkede produkter for miljøets – ministerens ressortområdes – skyld. Hvis man vel at mærke mener, at luften og indeklimaet hører med til miljøområdet.

Svanemærket er derfor også en ommer. Et miljø-mærke bør som en selvfølge, og ikke mindst i lyset af ovenstående foruroligende fakta, være en garanti for duftfrihed. Det må være ministerens opgave at sørge for, at det bliver sådan.

En ny oplysningskampagne, ”Drop duftene – for sundhedens skyld”, er nu klar til at tage over, hvor Miljøstyrelsens kampagne kommer til kort. Denne kampagne er blevet til på privat initiativ, har kostet en brøkdel af Miljøstyrelsens, men henvender sig så til gengæld til hele befolkningen, inklusive skolebørnene, før de falder i duftfælden. Kampagnens trykte materiale, miniplakater og info-visitkort, er netop nu, med hjælp fra frivillige ambassadører for kampagnen, på vej ud til læger og biblioteker i hele landet.

På kampagnens hjemmeside, www.dropduftene.dk, kan man blandt andet læse om, hvor let – og lækkert – det er at vælge duftfrit. Og også om de fire faldgruber, man skal være opmærksom på i den forbindelse. Svanemærket er en af dem.

© Mette Toft, 2013

Tekst

Tekst



Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer